Czym jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń. Co oznacza?

W wielu zakładkach Google Analytics pojawia się współczynnik odrzuceń. Wskaźnik ten może być mylący dla początkujących użytkowników googlowego narzędzia. Ma on natomiast duże znaczenie dla skuteczności pozycjonowania strony oraz innych technik marketingowych. Co dokładnie oznacza ta metryka?

Google Analytics

Współczynnik odrzuceń pokazuje, jak wiele sesji było ograniczonych wyłącznie do danej strony. Wskaźnik ten można sprawdzić globalnie dla całego serwisu lub szczegółowo – dla poszczególnych podstron. Uważaj, by nie pomylić współczynnika odrzuceń z ilością wyjść ze strony. Jak odróżnić te dwa parametry?

Co oznacza współczynnik wyjść?

Zacznijmy od prostszego wskaźnika, czyli ilości wyjść. Jak łatwo się domyślić, metryka ta wskazuje jak wiele osób opuściło Twój serwis poprzez daną stronę. Załóżmy, że odwiedzający wykonali 3 sesje na Twojej stronie i w każdej z nich odwiedzili zakładkę Blog. Jednocześnie dwie sesje zakończyły się właśnie na tej zakładce – po kliknięciu w Blog użytkownicy uznali, że chcą opuścić Twoją stronę. Jedna sesja trwała dalej, gdyż użytkownik po wejściu na bloga kliknął jeszcze link do opublikowanego artykułu. Wówczas dla zakładki Blog współczynnik wyjść będzie wynosił 66%, ponieważ podstrona ta uczestniczyła w trzech sesjach, z czego dwie zakończyły się właśnie w tym miejscu. Zauważ, że nie ma tu znaczenia od jakiej podstrony użytkownicy zaczęli przeglądać Twoją witrynę.

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Charakterystykę współczynnika odrzuceń trafniej opisuje jego angielska nazwa, tj. bounce rate, co można by przetłumaczyć jako wskaźnik odbić. Parametr ten dotyczy bowiem sytuacji, w której dana sesja zakończyła się bezpośrednio na stronie, na którą trafił użytkownik z zewnątrz. Bounce rate rośnie na przykład wtedy, gdy użytkownik wchodzi na stronę z Google, a następnie stwierdza, że nie jest to treść, o którą mu chodziło i opuszcza witrynę. W ten sposób użytkownik tylko „odbija” się od strony i wraca do Google.

Wysoki współczynnik odrzuceń można oznaczać błędy w pozycjonowaniu lub niewłaściwie określony target płatnych reklam, ale nie zawsze jest to negatywna wiadomość dla właściciela strony. Wiele zależy od konstrukcji i celu Twojej witryny. Jeśli np. chcesz, by użytkownicy wchodzili na Twoją stronę w poszukiwaniu definicji pojęć umieszczonych na kolejnych podstronach, wysoki bounce rate nie będzie zjawiskiem negatywnym. Odwiedzający może przecież wejść bezpośrednio z Google na stronę z daną definicją, przeczytać ją i następnie opuścić serwis. Taki był Twój cel.

Duży bounce rate jest natomiast problemem w przypadku sklepów internetowych. Jeżeli użytkownicy wchodzą np. wyłącznie na stronę produktu znalezionego w Google, a następnie opuszczają sklep, to znaczy, że nie przeszli do stron koszyka lub zamówienia. Najwyraźniej nie przyciągnęły ich również linki do innych, podobnych produktów w ramach Twojego sklepu. W takiej sytuacji należy przemyśleć założenia kampanii marketingowej lub przeprowadzić optymalizację UX strony.

Unikalni użytkownicy w Google Analytics

Jedną z najważniejszych informacji dostarczanych przez Google Analytics jest liczba unikalnych użytkowników. Mówi ona o tym, jak wiele osób realnie odwiedziło Twoją stronę. To niezwykle przydatny parametr, kiedy sprawdzasz, jak skuteczne jest Twoje pozycjonowanie lub też jak wiele osób jesteś w stanie przyciągnąć innymi technikami promocji witryny.

Unikalni użytkownicy w Google Analytics

Odsłony, a średnia liczba odsłon

Liczba odsłon to informacja zwykle najbardziej interesująca osoby, które niedawno rozpoczęły pozycjonowanie i stawiają właśnie pierwsze kroki w Google Analytics. Gdy założyłeś swoją nową stronę, z pewnością chcesz jak najszybciej doprowadzić do sytuacji, by internauci przeglądali jak najwięcej podstron w Twoim serwisie. Oczywiście jest to bardzo istotna statystyka, ale z czasem zapewne dojdziesz do wniosku, że sama liczba odsłon nie wystarcza.

Odsłony, a średnia liczba odsłon

Bezpłatne słowa kluczowe

Czy można za darmo wypromować swoją witrynę internetową? Jeżeli nie chcesz poświęcać środków finansowych, możesz postawić na pozycjonowanie strony w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania. Oczywiście proces taki wymaga wiele czasu i niemałej wiedzy na temat działania wyszukiwarek, dlatego istnieje tak wiele firm oferujących pozycjonowanie za miesięczną opłatę.

Bezpłatne słowa kluczowe

Współczynnik odrzuceń. Co oznacza?

W wielu zakładkach Google Analytics pojawia się współczynnik odrzuceń. Wskaźnik ten może być mylący dla początkujących użytkowników googlowego narzędzia. Ma on natomiast duże znaczenie dla skuteczności pozycjonowania strony oraz innych technik marketingowych. Co dokładnie oznacza ta metryka?

Współczynnik odrzuceń. Co oznacza?